Na 11 weken lege zalen nu weer goede aanloop

Prima herstart van Museum van de 20e Eeuw

HOORN – Bij het Museum van de 20e Eeuw zijn ze best tevreden over de eerste week na de heropening. Afgelopen maandag ging het museum voor de eerste keer na 11 weken Corona-sluiting weer open en was het al gezellig bedrijvig. En over het eerste weekend, met z’n honderd bezoekers per middag is directeur Hans Stuijfbergen ook tevreden. Het museum is nu weer dagelijks geopend.

Het was toch wel een beetje spannend. Normaal komen er immers ook veel 60-plussers in het nostalgische museum en men dacht dat die groep nog erg voorzichtig zou zijn. Maar de twee tot eind augustus verlengde tentoonstellingen (DDR / Val van de Muur en de historie van Telekids) én de vaste opstellingen trokken toch weer veel mensen. Ook kwamen er bezoekers n.a.v. de live uitzendingen van Museum-TV, iedere vrijdag om 17:00 uur, via de Facebook pagina van Het Museum van de 20e Eeuw. Dit eigen TV-programma is gestart vanwege de sluiting door Corona maar wordt voorlopig wegens succes voortgezet. In de museumstudio praat men wekelijks met gasten uit de Hoornse cultuur, politiek of bedrijfsleven. Afgelopen vrijdag werd een uur lang gesproken met de Hoornse wethouders Helling en Bashara.

Het Hoornse museum heeft veel aanpassingen zoals een éénrichtingsverkeer, online reserveren en extra schoonmaakmaatregelen en voldoet geheel aan het uitgebreide protocol van de Nederlandse MuseumVereniging. Na de eerste week blijken er gelukkig geen obstakels voor bezoekers te zijn. Er wordt netjes via de website van het museum (www.museumhoorn.nl ) een tijdvak gekozen en in het museum merkt men bijna niets van de maatregelen. Hans Stuijfbergen: “We zijn blij dat er weer reuring is. Die lege zalen was niet leuk en we misten alle inkomsten, nu genieten mensen weer van onze opstellingen en exposities. Ook voor onze medewerkers is het prettig dat we weer open zijn. Ik hoop dat we binnenkort ook onze vrijwilligers van 70 jaar en ouder aan de slag mogen laten gaan.”

DSC06394-2-2 DSC06394-2-2