Miljoenste bezoeker Museum van de 20e Eeuw

Extra feest in jubileumjaar

HOORN – In het Museum van de 20e Eeuw in Hoorn werd woensdagmiddag de miljoenste bezoeker ontvangen.   De heer Han Hensen (84 jaar) uit Zaandam was de gelukkige die uit handen van museumdirecteur Hans Stuijfbergen een mooi verrassingspakket en een bos bloemen ontving. Wethouder Cultuur Samir Bashara was ook bij de ontvangst aanwezig en feliciteerde de miljoenste bezoeker én het museum.

De miljoenste bezoeker was jarenlang leraar Duits in Zaandam en kwam speciaal voor de DDR-tentoonstelling naar het museum. Hij dacht overigens al zo’n tien keer in het Museum van de 20e Eeuw te zijn geweest.

Directeur Hans Stuijfbergen vertelt dat het juist dit jaar prachtig is om de miljoenste bezoeker in het museum te kunnen ontvangen. Op de valreep van het Jubileumjaar, het museum bestaat precies 25 jaar, is dat een extra bekroning op het werk van de 75 vrijwilligers en vier betaalde krachten. Op 1 april 1994 opende het museum de deuren aan de Bierkade in twee voormalige kaaspakhuizen. Sinds 2011 is het Museum van de 20e Eeuw gevestigd in een deel van de oude gevangenis op het Oostereiland bij de haven van Hoorn.

Stijgende lijn

Vanaf de start was het nostalgische museum in trek bij het publiek. De eerste jaren trok het tussen de 30 en 35.000 bezoekers per jaar, de laatste jaren zijn het er 50.000 bezoekers of meer. Vorig jaar trok het museum ruim 62.000 bezoekers. De zeer uiteenlopende tentoonstellingen hebben uiteraard ook veel invloed op de cijfers. Zo’n 60 % van de bezoekers komt uit de provincie Noord-Holland en veel bezoekers zijn 50-plusser. Maar bij kinderthema’s komen ook veel gezinnen met kinderen langs.

Hoge waardering

Opvallend is de hoge waardering die bezoekers het museum geven. Uit een enquête onder bijna 1000 bezoekers dit jaar blijkt dat 98 % het museum ‘zeer goed’ of ‘goed’ beoordeelt. Ook de exposities krijgen hoge cijfers. Op de vraag “Hoe kent u het museum?” antwoordt 40 % ‘vrienden en familie’. De mond-tot-mond reclame is dus heel belangrijk voor het Hoornse museum. Over de toekomst maakt directeur Hans Stuijfbergen zich dan ook  geen zorgen: “Een derde van ons bezoek heeft ons eerder bezocht en twee-derde kwam voor het eerst. Genoeg kansen dus voor herhalingsbezoek én nieuwe bezoekers. Tussen de circa 1000 musea in ons land worden we nog steeds ontdekt.”

Wensen voor de toekomst

Heeft het Museum van de 20e Eeuw in dit jubileumjaar, met nu ook de miljoenste bezoeker, nog wensen voor de toekomst? “We willen ons verder blijven ontwikkelen en attractief voor een breed publiek blijven. Met extra programma’s van onze Educatieve Dienst willen we nog meer scholen uit de provincie bereiken. We zitten hier op het Oostereiland op een mooie stek, maar lopen wel tegen enkele beperkingen op. Meer ruimte voor collecties en exposities is een wens én een betere bereikbaarheid. Nu missen we bijvoorbeeld gezelschappen die ons museum met de bus willen bezoeken. De loopafstand naar parkeer- of uitstapplekken is dan het probleem. Dit zijn immers vooral ouderen. We willen dat het liefst ondervangen met kleine elektrische busjes maar we zijn nog in overleg met de gemeente hierover.”

Aktie voor ouderen succes

Sprekend over ouderen: Het museum had dit jubileumjaar een succesvolle actie voor verzorgingshuizen in Noord-Holland. Deze ouderen mochten het museum gratis bezoeken en kregen ook nog een kopje koffie. Al zo’n 100 groepen hebben hier gebruik van gemaakt en waren zeer enthousiast. Stuijfbergen: “We hebben daarom dit aanbod verlengd tot eind maart 2020. Het is ook een zeer dankbare groep om te mogen ontvangen. De één achter de rollator, de andere in een rolstoel en sommigen weer dementerend. Gelukkig konden de kleine rolstoelbusjes van de verzorgingshuizen deze ouderen wel laten uitstappen bij onze achteringang.”

Trots

Terugkijkend op 25 jaar museum en nu de miljoenste bezoeker is directeur Hans Stuijfbergen best wel trots: “We hebben dit toch maar gedaan met een grote groep vrijwilligers en slechts 2,5 FTE aan betaalde medewerkers en voor museumbegrippen een bescheiden subsidie. Ik ken veel musea in het land die jaloers zijn op onze beoordelingen en bezoekcijfers maar wel veel meer subsidie ontvangen. En elke dag krijgen we enthousiaste reacties van onze gasten, in het gastenboek, via beoordelingssites online, via enquêtes, of gewoon op zaal of bij de balie. Dat is heel dankbaar en motiverend.”

www.museumhoorn.nl

miljoenste bezoeker voor Museum van de 20e Eeuw in Hoorn miljoenste bezoeker voor Museum van de 20e Eeuw in Hoorn