Gratis museum voor ouderen groot succes

Jubilerend museum trakteert verzorgingshuizen Noord-Holland

Hoorn – Het Museum van de 20e Eeuw bestaat dit jaar 25 jaar en trakteert daarom alle bewoners van verzorgingshuizen in Noord-Holland op een gratis museumbezoek. En dat hebben ze geweten want sinds de start van de aktie deze zomer hebben ze al zo’n honderd groepen op bezoek gehad.

Het succes van de jubileum-aktie overtreft volgens museumdirecteur Hans Stuijfbergen alle verwachtingen: ”We hadden niet zoveel animo en zoveel enthousiaste reacties verwacht maar zijn heel blij dat het zo aanslaat. Het zijn dankbare groepen ouderen die zo eens een leuk uitje hebben en in hun eigen verleden kunnen duiken. We hebben het aanbod daarom verlengd tot eind maart 2020.”

Juist voor ouderen en dementerenden is het een waar Feest der Herkenning. Niet voor niets is dat al 25 jaar de lijfspreuk van dit nostalgische museum dat gevestigd is in een oude gevangenis bij de haven van Hoorn.

Niet alleen de bewoners van verzorgingshuizen kunnen gratis naar het museum, ook hun begeleiders mogen gratis naar binnen. Zo kan een leuk en goedkoop uitje voor de ouderen georganiseerd worden.  Alleen voor het vervoer dient het verzorgingshuis zelf te zorgen. Het museum is rollator- en rolstoelvriendelijk en het museum schenkt ook nog gratis een kopje koffie of thee. De rolstoelbusjes (maximale lengte van bussen 8 meter!) kunnen bij de achteringang de gasten laten in- en uitstappen zodat men met enkele stappen binnen is.

Ouderen bloeien op
Ervaring leert dat veel ouderen, zeker ook dementerenden, opbloeien tijdens hun museumbezoek. Men gaat mee zingen met liedjes, herkent spullen uit de eigen jeugd en soms wordt zelfs een dansje gemaakt.

Reserveren noodzakelijk
Voor deze groepen is het vanwege de verwachte belangstelling noodzakelijk om te reserveren. Dat kan via info@museumhoorn.nl . Op www.museumhoorn.nl is meer informatie over het museum te vinden. Het museum is met de landelijke MuseumKaart altijd gratis te bezoeken.

eo eo
groeten uit Hoorn groeten uit Hoorn