Boek én expositie Telekids

Het Museum van de 20e Eeuw toont een expositie over het legendarische jaren ‘90 kinderprogramma Telekids. Aanleiding voor de expositie is het feit dat het op 2 oktober 2019 exact 30 jaar geleden was dat het programma van start ging bij RTL 4. Tien jaar later kwam er een einde aan het veelbekeken programma met Carlo en Irene.

Werkelijk iedereen heeft wel herinneringen aan het Telekids van toen. Je keek er als kind zelf naar óf jouw kinderen waren groot liefhebber en dus keek je mee. Carlo en Irene waren voor velen het pittigste setje van Nederland en het programma was dan ook mateloos populair.

Schatkist aan herinneringen

Tijdens de expositie, die loopt tot en met 21 juni 2020, gaat er een ware schatkist aan Telekids-herinneringen open. Directeur Hans Stuijfbergen heeft de beschikking gekregen over een grote hoeveelheid fragmenten en attributen. Stuijfbergen: “Telekids met Carlo en Irene heeft natuurlijk tv-geschiedenis geschreven. Wat voor mijn generatie ‘Stuif-es-in’ was, was in de jaren ’90 dit programma. Daar wilde je bij zijn, daar werd over gesproken. Kinderprogramma’s van nu hebben goed gekeken naar Telekids. Daarom is het terecht dat er een tentoonstelling over dit programma komt.”

Toen Carlo Boszhard en Irene Moors hoorden over de op handen zijnde expositie, boden zij direct hun medewerking aan. Dat heeft geresulteerd in het feit dat zij samen de expositie op 2 oktober a.s. feestelijk komen openen. Er wordt aansluitend zelfs een reünie voor de oud-medewerkers gehouden. De expositie is vanaf  3 oktober voor het publiek toegankelijk.

De expositie

De leukste fragmenten en mooist bewaarde memorabilia worden tentoongesteld en hoogtepunten, als het eenzame begin van Telekids in Luxemburg, het ontstaan van het duo, de mega Blubber Power Race,  de films, het droomhuwelijk, de Megadagen, de liedjes, Pittige Tijden, beelden achter de schermen, de Pittige Popconcerten, de afscheidsshow op 2 oktober 1999 en nog veel meer ziet u terug in de expositie.  Om uw geheugen nog even op te frissen. Wat dacht u van: De Vliegende Ouwe Taart, Harry de Hengst, Meidengeheimen, Carlo’s Crisis  en typetjes als Mevrouw Zuurtje & Mevrouw Pruimpje en Giechel & Goochel. En de regel : “Het leven is een zure bom.”

Feest der herkenning

Kortom, deze expositie wordt, net als het museum zelf, een feest der herkenning. Meer weten over het Museum van de 20e Eeuw en de expositie? Kijk dan op www.museumhoorn.nl

Een prachtig fotoboek, dat speciaal voor dit jubileum is gemaakt, is vanaf de start van de expo in de museumwinkel te koop voor slechts € 17,50. Het kan vanaf 3 oktober ook besteld worden via de webshop van het museum: https://www.museumhoorn.com/13752443/boek-10-jaar-telekids-eindelijk-verzameld--carlo-en-irene--de-pittige-telekids-collectie- (https://www.museumhoorn.com/13752443/boek-10-jaar-telekids-eindelijk-verzameld--carlo-en-irene--de-pittige-telekids-collectie-)

PITTIGETIJDEN_COLLAGE (Small) PITTIGETIJDEN_COLLAGE (Small)