Bruidsjurk Sepehr Maghsoudi in Westfries Museum

ingevoerd op 01-06-2017

Vanaf 1 juni is in het Westfries Museum de monumentale bruidsjurk uit de 15e en laatste couturecollectie van de Hoornse topcouturier Sepehr Maghsoudi te zien. Deze collectie heeft de beeldende naam ‘Scream under water’ gekregen en is onlangs geshowd tijdens de Parish Fashion Week.

Sepehr Maghsoudi heeft een jaar gewerkt aan deze collectie. Alleen al aan de bruidsjurk hebben 12 coupeuses  acht maanden gewerkt. De jurk van flexibele kunststof en wol bestaat uit honderden delen van kleine schubjes en vloeiende lijnen. De 4 meter lange sleep bevat honderden kunststof druppels gevat in haakwerk, rijkelijk geborduurd en gedecoreerd met talloze glazen kralen. De monumentale bruidsjurk is te zien in het Westfries Museum in de Louis XVI-zaal waar hij helemaal tot zijn recht komt.

Droom uitgekomen

‘Het was een grote droom van mij om eens in Parijs te mogen staan, toen ik negen jaar geleden mijn bedrijf ben gestart. Het is fantastisch dat deze droom nu ook is uitgekomen!’ De collectie is ontstaan vanuit een jeugdherinnering van Maghsoudi. ‘Ik kreeg zwemles naast een soort museumpark. Een prachtige tuin met planten en bloemen vanuit de hele wereld. Er was ook een laboratorium bij. En als kind vroeg ik me af: wat als mensen een manier kunnen vinden om kernafval te transformeren in iets miraculeus.’

Bruidsjurk Maghsoudi in Westfries Museum Bruidsjurk Maghsoudi in Westfries Museum