Oudste rijdende stoomloc getest!

ingevoerd op 26-05-2017

Tot ver in de stad Hoorn klinkt de hoge stoomfluit. Voor de kenners onmiskenbaar: dit is een NS-stoomlocomotief. En een bijzondere: het oudste zelf rijdende voertuig in Nederland. Na een restauratie van 10 jaar wordt stoomlocomotief NS 6513 inmiddels aan een reeks tests onderworpen, voordat ze komende zomer de stoomtrams gaat trekken tussen Hoorn en Medemblik.

Spannend

Spannend is het allemaal wel voor de mannen die de machine uit 1887 hebben gerestaureerd. Vier uur nadat het vuur is aangestoken werd op die zaterdagochtend in april de regulateur voor het eerst geopend en zette het bijna zestien ton wegende gevaarte zich in beweging. De woorden van de machinist zeggen alles: ’Nou, hij doet het he?

De oldtimer rondt het testprogramma binnenkort af met een formele toelating van het voertuig op de spoorbaan tussen Hoorn en Medemblik.

Stoomtram in de 19e eeuw

De locomotief speelt een hoofdrol in een presentatie die de Museumstoomtram komende zomer over de stoomtram in de 19e eeuw wordt georganiseerd. In juli worden alle scholen in de regio uitgenodigd voor een educatieprogramma over de locomotief. In augustus kan iedereen meerijden naar Medemblik met de NS 6513, die vanaf dat moment met Bello en de andere stoomlocomotieven de trams op de museumspoorlijn gaat trekken.

Machinist Martijn Blokker test loc NS 6513 3 Machinist Martijn Blokker test loc NS 6513 3